Hem / Föreläsare / Jonas Hammarberg
Jonas Hammarberg-föreläsare-Speakers&friends

Jonas Hammarberg

Digitalisering, kultur och ledarskap

Jonas Hammarberg visar vilken enorm styrka det finns i ett ledarskap som har bestämt sig att inte bara leda sig själv och andra, utan också leda andra till att leda varandra. Han är en av landets mest anlitade föreläsare inom kultur, ledarskap och digital transformation.

Jonas Hammarberg är affärscoach, föreläsare och författare och högaktuell med boken Apparnas Planet – människans roll i en digital värld. Han skrev även den bästsäljande boken Get Digital or die trying tillsammans med författarkollegan Arash Gilan.

Som certifierad coach arbetar Jonas med en kombination av traditionell organisationsutveckling och digitala verktyg, med människors inre motivation och engagemang i fokus. Han hjälper börsbolag och globala koncerner liksom ägarledda bolag inom retail, telekom, bank & finans, tillverkning och tjänsteindustrin. Jonas är en utpräglad entreprenör med en bakgrund i IT-industrin. Och han var med och byggde upp ett av Sveriges större konsultföretag inom affärssystemsbranschen, som 2013 såldes till amerikanska Battery Ventures.

Under de senaste åren har Jonas Hammarberg bidragit till ledarskaps- och kulturutvecklingsresor i över hundra olika företag och organisationer – i såväl näringsliv som offentlig sektor. Med kombinationen erfarenhet, kreativitet och inspiration trollbinder Jonas publiken och får människor att gå från ord till handling med konkreta verktyg.

 

Exempel på områden som Jonas föreläser om

 

Get Digital or die trying
Digitaliseringen är på de flesta organisationers agenda, men långt ifrån alla vet vad det innebär mer konkret. Varför händer det så snabbt just nu? Det vi kan vara eniga om är att allt som kan utmanas kommer att utmanas och allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Och i och med detta förändras förutsättningarna radikalt. Vad innebär det för verksamheten?

Hur gör vi en framgångsrik digital transformation? På vilket sätt får vi organisationen att vilja vara med och hur hanterar vi motståndet? Detta och mycket mer berör Jonas Hammarberg i sin föreläsning.

 

Med medarbetarens upplevelse i centrum
Digitalisering och globalisering driver med full kraft Förändring, Innovation, Prispress och ett radikalt högre Tempo. Allt detta utmanar dagens organisationer. Men vi kan bara klara av ett högre tempo om vi har en god hälsa. Ingen människa bör springa ett maraton med 39.8 graders feber och samtidigt är det just det som många svenska organisationer gör idag. Prispress behöver mötas med Produktivitet. Innovation kommer ur Kreativitet, och Kreativitet och Förändring kräver Engagemang. Men i Sverige är endast 14 procent av populationen emotionellt engagerade i sitt jobb. 75 procent är passiva och kan mycket väl jobba någon annanstans. Och hela 11 procent är direkt frånkopplade och jobbar mot organisationens intresse och mål.

I marknads- och kundperspektivet har kundupplevelsen länge stått i centrum. Detta har varit vägen till att få kunden att fortsätta engagera sig och förbli lojal. Men nu har tiden kommit då medarbetarens upplevelse står i centrum! Den har tre byggstenar: den fysiska arbetsmiljön, den digitala arbetsmiljön och kulturen. De hänger alla ihop. Kultur och värderingar står på de flesta organisationers agenda just nu, såväl i Sverige som globalt. Att utveckla kulturen tar tid eftersom den blir levande först när alla faktiskt lever den. Så vill du få en verklig hävstång i utvecklingen,  gäller det att alla tre pusselbitarna i medarbetarupplevelsen passar ihop! Här har medarbetare, ledare och uppdragsgivare/ägare viktiga, men olika, roller.

Vad kan då varje enskild individ att göra? Vad krävs ifrån ledarskapet och på vilket sätt kan vi påverka vår egen upplevelse på jobbet med hjälp av rätt digitala verktyg? Detta och mycket mer tar Jonas upp i denna spännande och högaktuella föreläsning.

 

Apparnas Planet – människans roll i en digital värld
Maskinen är här för att stanna och artificiell intelligens ger superkrafter och en nästan oändlig kapacitet. Men vi människor har något som maskiner saknar: visioner, känslor, värderingar och viljan att bidra. Framtidens vinnare är de som hittar brytpunkten mellan det digitala och det mänskliga, men hur kommer vi dit?

Den digitala tidsåldern är för många en drömresa full av äventyr och möjligheter. Samtidigt har allt fler upptäckt att det digitala livet riskerar att bli tyst, kallt och ensamt. I föreläsningen Apparnas Planet, som bygger på den helt nya boken med samma namn, ger författaren och affärscoachen Jonas Hammarberg oss inspiration, kunskap och handfasta verktyg för hur vi kan göra människorna i vår organisation till vinnare i den digitala framtiden.

 

Sagt om Jonas Hammarberg

”Stort TACK Jonas, du gjorde en riktig bra föreläsning på vårt Strategiska Toppledarprogram på Region Uppsala. Här kommer utvärderingen från deltagarna. ”Skulle gärna haft Jonas hela dagen. Bästa föreläsaren. Så proffsig och med energi o kraft. Inspiration men samtidigt handfast. Berörd och många tankeställningar. Påfylld med nya perspektiv. Jonas har gjort digitalisering till något mycket större och intressantare – den hör resan vill jag sitta i framsätet. Inte visste jag att jag hade så många rädslor, kände igen de flesta. Det här med tid och prioriteringar var så bra, tar det med mig direkt.”Region Uppsala.

”Vilken scenshow våra kunder fick uppleva på Mitel Customer Experience Days i Malmö när Jonas klev upp och levererade resan kring den digitala transformeringen – Get digital or die trying! Kan verkligen rekommendera Jonas som föreläsare – och det gör våra kunder också ser jag nu när jag läst alla utvärderingar från vårt event.”Mitel.

”Jonas Hammarberg var allt och lite till! Extremt engagerade, verkligen spot, blir aldrig tråkigt man vill bara att han ska berätta mera. Otroligt lyhörd i samtalen innan eventet, lyckades verkligen knyta ihop säcken och lämnade absolut inga stenar orörda.”Telenor.

”Jonas var så otroligt engagerande och fick med sig alla i publiken. Trollband publiken med sina intressanta spaningar. En talare man absolut inte får missa.”CGI Sverige AB.

”Jag har varit ansvarig för innehållet, för sessionerna, på Microsoft TechDays under 6 av de 7 år som konferensen har ägt rum. Och med det sagt, har jag därmed erfarenhet av att identifiera framgångsrika talare som TechDays-deltagarna vill lyssna på. Under de två senaste konferenserna, har jag haft förmånen att få bjuda in Jonas Hammarberg på Awesome Group att presentera och hans resultat är helt unikt i dessa sammanhang. Att två år i rad få ett betyg på 4,9 på en 5-gradig skala har inte inträffat tidigare. Vid båda tillfällena föreläste han inför IT-chefer i en helt överfylld konferenslokal. Han fängslar publiken med sin fantastiska retoriska förmåga, och delar med sig av intressanta och högst aktuella insikter i den digitala transformationen. Han säger precis det som åhörarna vill höra fast de visste inte det innan de lyssnade på honom! Hans konkreta tips kan värderas och implementeras i deras organisationer. Tack Jonas för ett helt enastående resultat, och tack för all kunskap du bidragit med till TechDays deltagarna!”Microsoft.

”I invited Jonas to give a lecture on digital transformation in health care to our staff of 300 employees at the Dept of Cardiotoracic surgery and anesthesiology earlier this year. In the planning phase, Jonas was very attentive and focused on finding the perfect angle and the result was a truly inspiring help along the digital journey from the past to the future. He elegantly let the digital transformation merge into other aspects of contemporary health care and thereby helped us to move forward in this important field.”Akademiska Sjukhuset, Uppsala.

We had the pleasure of having Jonas present at our Cisco Connect event in Oslo for 500 Customers and Partners. We got the recommendation from our Swedish colleagues. Our theme for the event was ”Secure Digitalization”. Jonas had the last and final keynote for the day, and both content and delivery was truly above and beyond expections. The feedback from the audience has been astonishing, and several wanted to know if we had recorded the session for them to replay. I would highly recommend Jonas – it has been a true pleasure to have him present on the theme ”Digitalize or die trying”!Cisco, Norge.

 

Pressbild – Jonas Hammarberg.

Så bokar du Jonas Hammarberg

1

Undersök i korthet vad ni är ute efter.

Prata först ihop dig med dina kollegor och gör lite research. Vilken inriktning vill du att evenemanget ska ha och vad får det kosta? Är datumet fast eller flexibelt?
2

Kontakta oss och berätta mer

När du har klart för dig vad du är ute efter och inom vilka ramar, är du varmt välkommen att kontakta oss för att berätta mer och få rådgivning gällande evenemanget du ska hålla. Lättast är om du ringer till oss.
3

Vi återkopplar med ett förslag

Efter vårt samtal, kommer vi ge dig ett antal förslag på föreläsare som stämmer in på dina önskemål och behov.
4

Bokning och kontakt med föreläsaren

När vi har hittat rätt föreläsare till dig och du väljer att boka genom oss på Speakers&friends, får du snabbt ett bekräftande avtal från oss. Därefter får du också direktkontakt med föreläsaren du valt för att tillsammans stämma av evenemangets innehåll och upplägg, samt andra praktiska detaljer.

Relaterade föreläsare

Niklas Delmar

Leili Falsafi

Alexandra Pascalidou

Magnus Göransson

Jonas Hammarberg-föreläsare-Speakers&friends

Jonas Hammarberg

Vill du boka Jonas Hammarbergsom föreläsare?

Hör gärna av dig till oss på Speakers&friends för vidare diskussion och för att boka Jonas Hammarberg som föreläsare!