Öka kraven på höstens digitala event!

Läs Speakers&friends medgrundare Ola Johnssons senaste gästkrönika för Eventeffect nedan eller här 
Det har varit en otroligt speciell vår och sommar även i föreläsningsbranschen. Av allt att döma ser det ut som det kommer bli även en mycket speciell och till stor del digital höst. Därför är denna krönika helt och hållet inriktad på några tips att ta med sig när det är dags att boka en facilitator, föreläsare och moderator till ert digitala event.

Det finns mycket att läsa på nätet om hur du skapar ett lyckat digitalt event. Kort sammanfattat handlar det mesta för att få till det ett lyckat digitalt event om att tänka TV-produktion med tillägget att det görs interaktivt. För att lyckas få till denna produktion måste du få till det som är det viktigaste, iallafall enligt mig, nämligen de personligheter som står framför kameran. Får du inte ihop en sammansättning av rätt personer som lyfter produktionen så är dina kunder en knapptryckning ifrån något för stunden mer intressant.

De flesta duktiga inspiratörer som många finns med på Eventeffects lista på landets 100 främsta föreläsare, går att använda på samma sätt som om eventet hade genomförts live inför publik. Skickliga föreläsare som går hem framför en publik har också lärt sig knepen för att rycka med en publik som sitter framför en skärm.

Det är dock inte alla inspiratörer och som funkar digitalt. Vissa inspiratörer får inte till knepen för att lyckas digitalt, har för liten erfarenhet av att agera framför en kamera eller är helt enkelt beroende av en live publik för prestera på topp.

Arrangerar ni ett digitalt event från start kan du enkelt stämma av vilka som funkar och inte funkar i det format ni tänker er. Ställer ni om eventet från ett live event framför publik till enbart ett digitalt så räkna inte med att det kommer funka. Säkerställ att de personligheter ni bokat in verkligen kommer nå fram i det nya format ny tänker er. Be om referenser på tidigare liknande utförda uppdrag. Saknar personligheten i fråga erfarenheten är det det dumt att chansa. Publiken i dag ställer betydligt högre krav på kvaliteten på de event de lägger sin vilket medför att även vi som arrangörer måste ställa högra krav på de som medverkar. Sänk inte kraven för att eventet görs digitalt. Vissa arrangörer har under åren varit nöjda bara eventet blir av. Det kommer inte räcka i höst.

Se som arrangör till att ta vara på alla de fantastiska möjligheter som ett digitalt event medför. Räckvidden är obegränsad och vi ser hur föreläsare och moderatorer utvecklar egna studios och med det egna lösningar och knep för att förtydliga och förstärka sitt innehåll. Med en moderator som är van att hantera nya intressanta tekniklösningar kommer väldigt goda möjligheter att skapa ett spännande och prisvärt event utan en stor produktionsapparat.

I dessa tider finns det dessutom strålande möjligheter att göra prisvärda och intressanta webbinarium och digitala föreläsningar i mindre format. Behovet av råd och stöd minskar inte direkt i kristider och med förflyttningen till det digitala blir experterna och konsulterna mer tillgängliga på ett enkelt och prisvärt sätt.

Se till att ta vara på de möjligheter som skapas med den digitala utveckling som bara rasar på för tillfället, öka kraven för lyckas med era digitala event så hoppas jag vi ses riktigt igen så snart det bara går!