Olas är gästskribent på Eventeffect.se och den senaste artikeln handlade om att fokus för höstens konferenser kommer ligga på det verksamhetsnära frågorna. Läs artikeln och annat som händer i mötesbranschen här eller nedan.
Planering och bokning av höstens konferenser är i full gång. Vi får ofta frågan om vilka ämnen som är mest aktuella och det brukar inte skilja sig särskilt mycket från år till år. Digitaliseringen som jag skrev om i min föregående artikel,”De som bygger murar leder oss fel”, för Eventeffect, har varit ett dominerande inslag på konferenser under de senaste åren.
En skillnad som vi kan se tydligt i ett längre tidsperspektiv är däremot att organisationer av olika slag arbetat med konferensinnehåll som har en stark strategiskt koppling. Denna trend kommer som det ser ut att fortsätta under höstens konferenser.
Vi kan se att fokus flyttas till mer verksamhetsnära innehåll när vi går in i faser med en mer turbulent omvärld eller händelser som påverkar oss starkt.
Går den strategiska förankringen för långt blir våra konferenser torra och tråkiga. Almedalens över 3000 stela och likartade paneldebatter är ett exempel på detta, men med en gradvis rörelse mot mer strategisk förankrade konferenser kommer vi få in behövlig kompetens i mötesbranschen. Vi kommer få nya verktyg för att stärka effekten av våra konferenser och vi kommer framöver skapa fantastiska möjligheter att använda våra konferenser för exempelvis medarbetardriven utveckling och strategier som är förankrade bland medarbetarna.
Nu ser vi till att vi får en spännande konferenshöst 2017!