Entreprenör, föreläsare och hållbarhetsstrateg.
Erik Elvingsson Hedén är VD och grundare av analysföretaget SB Insight och Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesstudie inom hållbarhet. Han har arbetat med hållbarhet i över ett decennium och har insikter och kunskaper från mer än 1400 varumärken i fler än 35 branscher (B2C och B2B) både i Sverige och globalt. Med dessa kunskaper och insikter som grund föreläser Erik kring hur hållbarhet påverkar varumärke, kommunikation och affärsutveckling.
Erik är en passionerad talare som älskar att interagera med sin publik. Budskapet förmedlas med både skärpa och humor. Han är även lärare på Berghs School of Communication, en av de ledande skolorna inom kommunikation. Berghs har vid flera tillfället erhållit utmärkelsen “School of the Year” av AKQAs Future Lions i Cannes.
Erik erbjuder skräddarsydda föreläsningar, workshops och utbildningslösningar på olika nivåer för alla tillfällen. Han arbetar med aktuella och relevanta case och exempel som utgångspunkt för att skapa förståelse och kickstarta den strategiska processen. Eriks föreläsningar är grundade i datadriven analys kombinerad med egna erfarenheter och kunskaper. Han kombinerar ett praktiskt ramverk med data, konkreta verktyg och inspirerande exempel för att kunna leverera insikter som snabbt går att omsätta i praktiken.
Eriks expertområden
- Hållbar utveckling i olika branscher
- Hållbara varumärken och hållbarhetskommunikation
- Hållbara konsumtionsmönster
- Hållbara inköp
- Marknadsföring, målgrupper och segmentering
- Trender och framtidsspaningar inom hållbarhet
Erik bor i Stockholm och förutom på svenska så föreläser och modererar han även obehindrat på både engelska och franska. Bland kunder som anlitat Erik kan nämnas H&M, Arla, Nordea, Carlsberg, IKEA, E.ON och Europakommissionen.