Så undviker du förtroendekriser och hanterar mediala granskningar.
Jeanette Fors-Andrée är en av landets främsta krishanterare och medietränare. Hon har arbetat med förtroendekriser och kriskommunikation i 16 år och har en gedigen praktisk erfarenhet av komplexa kriser och mediala granskningar, bland annat från en unik roll inom Svenskt Näringsliv där hon dagligen lotsade bolag och ledningsgrupper genom förtroendekriser och förhindrade eller dämpade mediedrev. Dessförinnan kommer Jeanette från en bakgrund som PR- och kriskonsult på global PR-byrå.
Jeanette Fors-Andrée arbetar nära ledningsgrupper. I ledningsgrupper. Där det händer. Hon arbetar med organisationer i mycket utsatta lägen, däribland några av Sveriges absolut största varumärken, och medietränar talespersoner inför de mest kritiska situationerna.
Som föreläsare delar hon med sig av sina absolut bästa verktyg för att undvika förtroendekriser och bemöta mediala granskningar. Hon ger dig krishanteringens framgångsfaktorer och beskriver hur du bör agera för att kriser och mediala
granskningar inte ska utvecklas till regelrätta skandaler och mediedrev. Jeanette är en van föreläsare och vill i sina utbildningar ge dig modet att äga din egen agenda i ett allt tuffare medieklimat.
– Det ingår i en bra krishantering att också förstå medielogiken och mediedramaturgin och hur du, istället för att falla offer för den, kan ta makten över din egen berättelse och nå ut med det du vill ha sagt. Även i de tuffaste situationerna. Det händer fantastiska saker när du kan navigera i medielogiken. När du inser att du kan ställa dina egna villkor och sätta dina egna gränser. Det är bland annat så du förvandlas från intervjuoffer till intervjuperson, säger Jeanette Fors-Andrée.
Som föreläsare fokuserar Jeanette bland annat på följande aspekter:
- Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer.
- Så undviker du förtroendekriser och bemöter mediala granskningar.
- Så gör du när drevet går – praktisk krishantering.
- Medielogik och mediedramaturgi – så jobbar journalister.
- Ditt medieframträdande – så hanterar du journalister.
- Så äger du din egen berättelse i ett allt tuffare medieklimat.
- Sociala medier, lynchmobben och pöbelmentaliteten.
- Byggstenarna i det förebyggande krisarbetet.
- Krisgruppens rutiner och arbetssätt.