Spel – en förändringskatalysator att räkna med.
Joakim Eklund är pionjär inom spelifiering (gamification). Under drygt två decennier har han tillsammans med andra visionärer skapat digitala spel för utbildning, information, marknadsföring och underhållning. Titlar som spelats av miljontals människor.
Fler än en miljard människor på jorden spelar spel regelbundet – för många är det en livsluft de inte kan vara utan. Men vad är det hos spel som attraherar så mycket att det hos vissa blir nästan till en drog? Och hur kan denna kraft användas i andra syften än ren underhållning – exempelvis för att utbilda hjärtspecialister, marknadsföra burritos eller informera nyanställda om företagets värdegrund?
Det berättar Joakim Eklund gärna om. Efter mer än 20 år i spelbranschen, de senaste åren som konceptutvecklare på den prisbelönade spelstudion Hello There, har Joakim erfarenhet från över 150 spelprojekt. Många framgångsrika, men också en och annan nitlott.
Under kortare och mer intensiva inspirationspass föreläsare Joakim om spelifiering som begrepp och verktyg samt om hur framtiden kan komma att se ut med teknologier som VR, AR och hologram med mera.
Joakim håller även gärna heldags-workshops där syftet är hjälpa företag att komma underfund med hur spel skulle kunna användas i den egna organisationen.
Några punkter i en sådan workshop:
- Spel som verktyg
- Så går det till att ta fram ett spel
- Spelgenrer som passar bäst för utbildning eller marknadsföring
- Fallgropar
- Teknikval
- Tips kring marknadsföring