Förändringsförespråkare, framtidskramare och sociala medier terapeut.
Joakim Jardenberg är en förändringsförespråkare, framtidskramare och debattör i allt som rör sig runt gamla, nya, digitala och sociala medier. Redan 1994 internetifierade Joakim mediesverige, bland annat genom att starta upp aftonbladet.se, fixa ut resultaten från riksdagsvalet och ta plats redan på sidan 59 i boken ”De som byggde internet”.
Många kallar Joakim Jardenberg för sociala medier-terapeut. Med ett ben hos användaren, ett ben i tekniken och ett ben i affären har han alltid sökt förklara det komplicerade på ett enkelt sätt och skapa nytta och effekt ur alla de nya möjligheterna.
Idag arbetar Joakim Jardenberg framför allt som rådgivare i frågor som berör digital utveckling med bland annat VD:ar och ledningsgrupper för fem stora börsbolag på kundlistan. Han är också delägare i elva startups, håller presentationer, modererar och utbildar samt arbetar pro bono för ett bättre samhälle, bland annat som projektledare för ”Makten och öppenheten” som drivs tillsammans med tidningen Fokus. Joakim åker jorden runt och håller keynotes om digitaliseringen och dess konsekvenser. Senaste tiden har han varit i exempelvis São Paulo och jobbat med Google, han har varit i Buenos Aires, i Miami och i Pittsburgh. Nyligen pekade tidningen Internetworld ut honom som en av tio digitala profiler som statsministern bör lyssna på.