Affärsguru, kritikerrosad författare och efterfrågad föreläsare.
Jonas Ridderstråle är en av världens mest inflytelserika och respekterade tänkare kring management och ledarskap. Den senaste rankingen från ”Global Top 30 Management Gurus” hade honom som nummer 23 i världen och topp 5 i Europa.
Jonas Ridderstråle är författare till de internationellt bästsäljande böckerna Funky Business, Karaoke Capitalism, Funky Business Forever och Re-energize the Corporation. Sedan år 2000 när han tillsammans med Kjell A Nordström skrev den internationella succén Funky Business har Jonas befäst sin roll som en av affärsvärldens ledande tänkare och talare.
Jonas Ridderstråle brinner för att göra skillnad. De senaste tio åren har han ägnat sig åt att ge människor nya perspektiv, ny kompetens och kraften att tänka nytt och göra saker annorlunda. Hans föreläsningar är en blandning av akademisk stringens, fantasi, humor och dynamik. De har inspirerat människor från Moskva till Mumbai och från San Francisco till Shanghai. Han har föreläst för såväl några av världens största företag och statliga myndigheter som för fackföreningar och idrottsföreningar.
Jonas har en MBA och en doktorsexamen i International Business. Genom åren har han blivit nominerad och vunnit flera prestigefyllda utmärkelser. Bland annat har han tilldelats det italienska Nobels Colloquia-utmärkelsen för ”Ledarskap i företagsekonomi och ekonomiskt tänkande”. Jonas är även gästprofessor vid Ashridge Business School i Storbritannien. Hans forskning har publicerats i flera ledande tidskrifter inom området. Jonas Ridderstråles idéer har fått en stor genomslagskraft och attraherat enorm mediabevakning runt om i världen. Han medverkar ofta i TV, radio och i dagspressen. Exempelvis har han varit med i CNN, CNBC, Fortune, Fast Company, Time Magazine, Financial Times, The Times, Stern, Newsweek, Paris Match m.m.
I sina föreläsningar beskriver Jonas bland annat hur våra samhällen och affärsvärlden förändras. Han gör analyser över trender som kommer att förändra hur vi måste organisera och leda vår verksamhet; hur vi skall locka till oss kunder och talanger; hur vi når framgång genom att vara med och forma framtiden. Några områden han talar om är exempelvis den nya affärsvärlden, framtidens företag, affärsstrategisk innovation, ledarskap, strategisk HR, marknadsföring och förändringsvilja.
Jonas Ridderstråle anpassar alltid sitt innehåll efter den målgrupp som lyssnar på honom. Han förmedlar sin föreläsning med passion och energi. Med nya intressanta perspektiv inspirerar han sina åhörare att lyfta blicken och se in i framtiden med mod och självförtroende.