Starkare medarbetarkommunikation
Framtiden är redan här. Vi har en kompetensmarknad som går från plikt till frivillighet. Människor blir mer rörliga och söker andra belöningssystem än lön och trygghet. Det finns därför ett brådskande behov för svenska arbetsgivare att tänka annorlunda kring hur man attraherar och engagerar medarbetare för att öka förmågan att framgångsrikt driva och utveckla verksamheten. Linus vet vad ni måste göra för att kunna ”ta matchen” om talangerna.
Linus grundade Talent Talk med visionen att det är människor som gör skillnad i organisationer och att kommunikation är ett kraftfullt verktyg för att uppnå affärs- och verksamhetsmål genom medarbetarna. Han har arbetat med både offentlig och privat sektor, inom olika branscher och utifrån både ett svenskt och internationellt perspektiv. Linus inspirerar, utbildar och utmanar som Keynote Speaker, i utbildningar, workshops och debatter.
Exempel på inriktningar
- Att leda och skapa engagemang på distans – genom tillit och fokus på resultat: Tillitsbaserat ledarskap och självledarskap har länge varit modeord, men de är även nycklar till att framgångsrikt leda på ”distans”. Men hur gör man som chef för att det ska blir en naturlig del av ledarskapet? Och vilket ansvar har alla medarbetare för att det ska fungera?
- Medarbetarsynen: ”Medarbetarna vår viktigaste resurs!” Är det en läpparnas bekännelse, en obekväm sanning eller något ni verkligen agerar på? Rätt inställning från ledning och chefer är avgörande för ett framgångsrikt employer branding-arbete. Våga utmana er och gör Linus fördomstest!
- Hur matchar ni medarbetarnas drivkrafter och intressen med verksamhetens uppdrag och mål (ert ”why”)? Medarbetarnas motivation och engagemang är centrala för framgång. Hur skapar ni en ändamålsenlig kultur som både är produktiv och effektiv, så att ni uppnår verksamhetens mål, men samtidigt så attraktiv att ni har medarbetare som både vill och kan göra rätt saker?
- Hur säkerställer ni att ert varumärke som arbetsgivare överlever stora förändringar? Så jobbar ni framgångsrikt med medarbetarnas förståelse för, och uppfattning om, pågående förändringar i tider av omställning och uppsägningar.
- Employer branding – en framtidsspaning: Över 20 år efter att ”War For Talent” kom ut arbetar de allra flesta organisationer med employer branding. Men det man gör i praktiken skiljer sig väldigt mycket åt. Hur hänger det arbetet ihop med allt annat som pågår i en organisation i form av varumärkesutveckling, kultur och värderingsarbeteten, rekrytering, performance management och ledarskapsutveckling? Och vem ska göra vad i er organisation?
I sina inspirerande föreläsningar delar Linus Holmgren med sig av kunskap och verktyg som hjälper er att attrahera och behålla talanger.
”Ett starkt och tydligt employer brand hjälper er att hitta och behålla rätt medarbetare. Helst ska det fungera som både magnet och filter – dra till sig den kompetens ni behöver och filtrera bort den kompetens ni inte behöver.”