Hem / Föreläsare / Lisa Kruse
Lisa Kruse - föreläsare - Speakers&friends - profilbild - foto Holy Comms

Lisa Kruse

En trendspanande entreprenör, marknadsförare och retoriker

Lisa Kruse är en inspirerande och energisk föreläsare som sätter ord på den nya tidens kommunikationsvägar, ledarskap, vilka trender verksamheter behöver möta för att hålla sig konkurrenskraftiga – och hur fler kvinnor ska våga starta och driva företag. Hon är i botten utbildad retorikkonsult och grundare av en snabbväxande kommunikationsbyrå, Holy Comms, som hon driver operativt på daglig basis parallellt med uppdragen som föreläsare och moderator.

På fyra år har byrån Holy Comms gått från en till trettiofem anställda och är idag Nordens största marketing as a service-byrå, med fortsatt tillväxt som tydligt mål. Lisa Kruse jobbar med marknadsavdelningar och ledningsgrupper på alla nivåer, från startups till globala Fortune500-bolag. Bland annat har Lisa jobbat med 7Eleven, Exotic Snacks, Apotek Hjärtat, Rusta, Cervera och Carnegie. Hon har stöttat och coachat hundratals företag och ledningsgrupper med insikter kring kommunikation, trender och ledarskap och syns ofta i media där hon kommenterar samtid och populärkultur ur ett kommunikationsperspektiv.

Det är inte alltid enkelt att navigera kring de många kanaler, trender och världshändelser som påverkar vår kommunikation idag – som ledare likväl som företag. Med medryckande entusiasm, blandad med nördig fack-kunskap, inspirerar och utbildar Lisa publiken, oavsett initial kunskapsnivå.

Lisa Kruse var bara 28 år när hon grundade sitt bolag, och har haft sina två småbarn med sig under bolagsresan från dag ett. Generöst och ärligt delar hon med sig av hur resan har varit, och hur det berömda livspusslet ibland går ihop – och ibland inte – som entreprenör och småbarnsförälder. Trots den intensiva livssituationen brinner Lisa för sin åsikt kring vikten av att stärka kvinnliga företagares självförtroende. Hon har själv upplevt ett varmt välkomnande från det svenska näringslivet, och vill uppmana fler kvinnor till att starta och driva (stora!) bolag. Det är inte svårare för att man är kvinna, menar Lisa Kruse.

 

Exempel på Lisas föreläsningar

Lisa Kruse skräddarsyr samtliga föreläsningar för att passa just er målgrupp, verksamhet, syfte och kontext. Nedan följer några av de vanligaste ämnen som hon föreläser om. Dessa kan användas som bas för att bygga er unika upplevelse.

De mest tongivande trenderna inom kommunikation och digitala medier

Trender dyker upp snabbt inom marketing. Somliga stannar, och andra passerar snabbt förbi. Lisa Kruse uppdaterar publiken på de senaste och starkaste trenderna inom kommunikation och hur dessa slagit rot i samhället. Många av dagens trender föds i Generation Z’s digitala kanaler och sprids snabbt till en både äldre och yngre målgrupp.

Lisa sätter fingret på hur de nya trenderna startat, vad de tyder på ur ett makroperspektiv och vad de kan komma att innebära för samhället framåt. Baserat på vilka trender som är mest relevanta för er som uppdragsgivare väljer Lisa omsorgsfullt ut innehållet i föreläsningen.

 

Den klassiska retorikens kraft i vår snabbrörliga, digitala värld

Få landskap rör sig så snabbt som det mediala. Många upplever ett krav på att kommunikationen i sociala medier, kundkommunikation och internkommunikation konstant behöver uppdateras. På många sätt stämmer det, samtidigt som den klassiska retorikens verktyg aldrig varit mer användbara.

Lisa utbildar konkret i hur antikens mest välanvända, retoriska knep kan översättas till vår digitala samtid. Målet med föreläsningen är att publiken ska rustas med konkreta tillvägagångssätt för att våga ta rodret över kommunikationen i digitala medier, med den retoriska läran som ledsagare.

 

Kultur och ledarskap i tillväxtbolag med växtvärk

Lisa Kruse onboardade 35 nya medarbetare till sitt företag under 3 års tid, mitt under brinnande pandemi. Att gå från 1 till 35 anställda och plötsligt finna sig själv i en ledarposition, samtidigt som företaget upplevde både tillväxt och växtvärk – och med två småbarn under 5 år (varav en nyfödd), har givit Lisa många dråpliga anekdoter och kostsamma lärdomar. Detta har även givit henne en crash course i ledarskap.

Idag är Lsa Kruse en stark förespråkare av att bygga en stark företagskultur, att släppa på kontrollbehov som ledare – och att veta när det är dags att backa från ansvarsområden och chefskap.

 

Kvinnligt entreprenörskap – hur svårt ska det vara?

Det startas på tok för få företag av kvinnor i Sverige – och det drivs för få medelstora och stora företag grundade av kvinnor. Samhällsdebatten kretsar ofta kring de svårigheter kvinnliga företagare upplever, men Lisas bild är annorlunda: Att driva företag som kvinna i Sverige är inte svårare än att driva bolag som man!

Det finns till och med många fördelar med att fånga det rådande momentum kopplat till att näringsliv och media premierar individer och perspektiv som sticker ut. Med vittnesmål från verkligheten adderar Lisa sitt inspel i debatten kring kvinnligt entreprenörskap. Hon delar med sig av sina tydliga lösningar på hur fler kvinnor ska våga starta och driva (stora) företag.

 

Moderator och programledare

Utöver sina föreläsningsuppdrag modererar Lisa Kruse både mindre och större konferenser, paneldebatter och event. Hon kan även hyras in som programledare för webbtv-sändningar, talkshows eller webinars.

 

Lisa Kruse - föreläsare - Speakers&friends - pressbild Lisa Kruse - föreläsare - Speakers&friends - pressbild - foto Holy Comms Lisa Kruse - föreläsare - Speakers&friends

 

Utdrag ur referenslista:

”Lisa har erfarenhet från både storbolagen och entreprenörsvärlden med sitt Holy Comms. Hon berättar avslappnat men samtidigt påläst (vilken kombo!) på ett okomplicerat sätt kring motgångar, utmaningar och hur man överkommer alla dessa saker i sin jobbvardag. Med sin personliga touch får hon nyckeltal inom marknadsföring att låta spännande – men såklart, hon är ju en retoriker också!” / Karl Thunell, Chief Commercial Officer, Rebase Energy

“Lisa Kruse var påläst och har en bra retorik där hon får med sig publiken på ett livfullt sätt. Lisa har bra energi och är lättsam i sin kommunikation vilket gör att det blir lätt att lyssna och ta in informationen. Hon är öppen för publiken att ställa frågor och har svar på frågorna, vilket visar att hon är påläst inom ämnet. Jag tycker att Lisa levererade på en hög nivå med både bra muntlig presentation samt digital presentation. Lisa är väldigt inspirerande och närvarande på scen. Hon har en härlig energi vilket gör att det både blir kul och intressant att lyssna. Jag kan varmt rekommendera Lisa som talare eller moderator!” / Susan Dymling, marknadschef, Twoday Analytics

 

Länkar:

Debattartikel av Lisa i Breakit –  om kvinnligt entreprenörskap

Intervju med Lisa i podden Framtidens e-handel –  om varumärke och kundlojalitet

Lisa som programledare i Holy Comms talkshow PREACH

 

Pressbild – Lisa Kruse 

Så bokar du Lisa Kruse

1

Undersök i korthet vad ni är ute efter.

Prata först ihop dig med dina kollegor och gör lite research. Vilken inriktning vill du att evenemanget ska ha och vad får det kosta? Är datumet fast eller flexibelt?
2

Kontakta oss och berätta mer

När du har klart för dig vad du är ute efter och inom vilka ramar, är du varmt välkommen att kontakta oss för att berätta mer och få rådgivning gällande evenemanget du ska hålla. Lättast är om du ringer till oss.
3

Vi återkopplar med ett förslag

Efter vårt samtal, kommer vi ge dig ett antal förslag på föreläsare som stämmer in på dina önskemål och behov.
4

Bokning och kontakt med föreläsaren

När vi har hittat rätt föreläsare till dig och du väljer att boka genom oss på Speakers&friends, får du snabbt ett bekräftande avtal från oss. Därefter får du också direktkontakt med föreläsaren du valt för att tillsammans stämma av evenemangets innehåll och upplägg, samt andra praktiska detaljer.

Relaterade föreläsare

Luuk & Lindström

Torkild Sköld

Vill du boka Lisa Krusesom föreläsare?

Hör gärna av dig till oss på Speakers&friends för vidare diskussion och för att boka Lisa Kruse som föreläsare!