Att leda i förändring – med kunden i tydligt sikte
Magdalena Gerger talar med passion och djupa insikter om hur man leder i förändring, hur man kundorienterar med innovation, samt hur man bygger starka varumärken och hållbara företag med hjälp av digitalisering.
Magdalena Gerger har under en längre tid varit en av Sveriges framträdande företagsledare, däribland koncernchef på Systembolaget fram till första februari 2022. Under hennes internationella karriär inom industri (B2C och B2B) och handel har den röda tråden handlat om innovation, framtidssäkring av verksamheter och byggandet av hållbara affärskoncept, kundorientering samt värderingsstyrt, decentraliserat och prestationsbaserat ledarskap.
På sina föreläsningar delar Magdalena Gerger med sig av sina gedigna erfarenheter av företagsledning. Hon talar om hur man leder i förändring med kunden i tydligt sikte. Utgångspunkterna är omvärldstrender och personalstyrkan – teamet – och att bygga
förmågor och goda förutsättningar. Allt utifrån ett syfte med värderingsdrivet ledarskap. Målsättningen är att skapa goda och hållbara resultat, nu och över tid. Och att skapa konkurrenskraft, relevans och resilience – utifrån omdanande förändringar såsom digitalisering, tech-utveckling och hållbarhet, i vår omvärld.
Magdalena spanar på trender och jobbar med framtidssäkring, erbjudande- och verksamhetsutveckling,
exempelvis utifrån följande:
- Värde- och leverantörskedjor skakas om på grund av klimatpåverkan, pandemi-lockdowns och geopolitiska beslut.
- Kunders, konsumenters, personalens och investerares vilja att ”flytta handen” till meningsfulla, framtidssäkrade och hållbara varumärken och aktörer driver på förändringstakten!
- Energiförsörjningen – utan vårt historiska beroende av fossila bränslen – skakar om våra samhällen och företag i grunden.
- Teknikutvecklingens och digitaliseringens möjligheter – och hot ifall man hamnar efter.
- Inkluderande, jämställt och motiverande ledarskap och organisationskultur med personligt ansvarstagande i centrum.
Exempel på Magdalenas föreläsningar
- Hur uppnås en beständigt inkluderande och jämställd organisation och attraktivt arbetsgivarvarumärke?
- Framgångsrik affärsutveckling och att leda i förändring
- Värdebaserat, syftesdrivet ledarskap – för att skapa resultat, innovation, god arbetsmiljö och motiverade medarbetare
- Kundorientering – framtidsäkra företag och organisation genom att ligga i framkant
- Att bygga och revitalisera varumärke och organisation
- Innovation, kommunikation och affärsutveckling – i en föränderlig värld
- Navigera i framtiden – i hållbarhetens tecken
Mer om Magdalena
Magdalena Gerger är ordförande i Nefab, i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademins Näringslivsråd och i British-Swedish Chamber of Commerce. Hon är styrelseledamot i Investor och Peab samt Nordic Seafarm med ett förflutet som ledamot i IKEA, Husqvarna, Ahlsell, Humana med flera. Hon var vd och koncernchef på Systembolaget 2009 – februari 2022. Dessutom är Magdalena industrirådgivare i flera globala bolag och i Volkswagens globala Sustainability Council, samt varit mentor till många företagsledare. Hon har arbetat utomlands under många år och har ett förflutet som bland annat Vice President Arla Foods, Nestlé med Divisionschef Nescafé, retail i Storbritannien och Marketing Director för ICI Paints UK.
Magdalena har blivit utnämnd till Årets Ruter Dam och till en av Sveriges Superkommunikatörer. Hon har vunnit utmärkelsen som årets uppstickare i Näringslivets Mäktigaste kvinna och blivit utsett till Årets VD av Universum. Hon har också sommarpratat på Sveriges Radio om temat ledarskap.
Magdalena är uppvuxen i Jämtland och hon utbildade sig till civilekonom och MBA vid Handelshögskolan i Stockholm.