Trender, affärsutveckling och futurologi
Magnus Lindkvist kallar sig trendspotter och fututrologist. Han arbetar idag som föreläsare på internationella föreläsningsscenen. På sina resor runt om i världen samlar han på sig de senaste trenderna som påverkar och kommer påverka oss som människor och organisationer framöver.
Magnus är utbildad på Handelshögskolan i Stockholm och UCLA. Han är även sedan en längre tid tillbaka aktiv medlem i TED (Technology, Entertainment & Design) som har blivit något av en symbol för intellektuellt liv på 2010-talet. Magnus Lindkvist ser lite av sitt uppdrag att bryta mönster och går in föra att ”störa” sina uppdragsgivares verksamhet.
”Företagande är fokus. Men med fokus kommer närsynthet vilket är mycket vanligt i företagsvärlden. För att förhindra det kommer jag in och stör. Att bli inbjuden som föredragshållare är som att få en licens att störa.”
De flesta är så upptagna i sina yrkesliv att det inte finns mycket tid över till annat än att tänka på det närmaste kvartalet. Kortsiktiga belöningssystem bidrar överlag till ett kortsiktig tänkande. Och när kravet på förnyelse till slut kommer – när man i backspegeln ser att konkurrenterna byter fil för omkörning – så är det redan för sent.
Magnus Lindkvists intellektuella inspel består av en journalists kroniska nyfikenhet, en ekonoms gedigna kunskaper och en oförlöst rockstjärnas törst efter att trollbinda en publik. Det är detta som har gjort honom till en internationellt efterfrågad föreläsare.