Förändringsledning och förändringskommunikation
Maria Frändegård har suttit på ledande befattningar och varit med om och leda förändringar och förändringskommunikationen på några av Nordens största bolag. Hon föreläser om hur förändringskommunikation används som ett strategiskt verktyg för att förflytta sina medarbetare till de mål som är uppsatta.
Maria Frändegård har arbetat inom det privata näringslivet och den offentliga sektorn i nästan 20 år. Hon är examinerad journalist och medie- och kommunikationsvetare, licenserad förändringsledare och diplomerad kriskommunikatör. Hon är en också föreläsare och har bland annat gjort en rad uppskattade föreläsningar där hon tar avstamp i situationen efter corona, och hur den situation vi befinner oss i kommer att utvecklas och påverka olika organisationers ledarskap.
Det nya normala är konstant förändring och förändring skapar friktion. Det spelar ingen roll om du arbetar med en start-up som just tagit fart, eller om du arbetar för en stor organisation som precis bytt riktning. Du behöver i samtliga fall få med dig dina medarbetare på resan. Men hur?
70 % av alla förändringsinitiativ misslyckas. En av anledningarna är att ledarna glömmer bort att förändringsledning inte i första hand handlar om processer utan om att förflytta människor. Den andra anledningen är att ledarna misslyckas med att kommunicera.
Föreläsning med Maria Frändegård
Maria Frändegård föreläser med hjälp av egen erfarenhet och teoretisk förankring om att steg för steg leda medarbetarna genom förändringsresan, hur du som ledare på ett psykologiskt plan bemöter motstånd och hur ledare kan vända ilska till engagemang.
I sin föreläsning går hon igenom hur förändringskommunikation fungerar som ett strategiskt verktyg för att framgångsrikt guida medarbetare mot uppsatta mål. Som ledare kan du bara få dina medarbetare att gå dit du vill, om de förstår vad som händer och accepterar vart ni ska.