Professor, författare och framtidsvisionär.
Som 34-åring blev Micael Dahlén Sveriges yngsta professor. Hans forskning vid Handelshögskolan i Stockholm beskrivs som okonventionell och utanför boxen, men så räknas han också som en av världens främsta i sitt forskningsfält. När Micael Dahlén inte forskar utforskar han genom sitt författarskap nextopier, rymdresor och existentiella frågor.
När Micael Dahlén var 34 år lyckades han inte bara bli landets yngste professor, med sin bas på Handelshögskolan i Stockholm, snart därefter placerade han sig även tio i topp på listan över de främsta forskarna inom hans fält. Alltså i hela världen. Han forskar bl.a. om konsumentbeteende, kreativitet och PR.
Micael Dahlén är inte särskilt intresserad av att passa in i den schablonartade bild som finns om den ”trista och stela” ekonomen. Därför har han skapat sig en rockstjärnestil som inte bara handlar om image, men som i mångt och mycket bygger på att Micael Dahlén alltid tycks föreläsa och skriva om okonventionella ämnen.
I boken ”Nextopia” filosoferar och skriver Micael Dahlén om vårt sökande efter att alltid hitta något bättre. Nextopin får oss att tro att det vi har här och nu inte är tillräckligt bra och att morgondagen för med sig något som överträffar alla våra förväntningar. Så kommer morgondagen och vad händer? Vi finner tillfredsställelse. En kort stund. Jakten efter lyckan fortsätter.
”Livet på Mars”, ”Monster” och ”Creativity (Un)limited” är ytterligare exempel på böcker Micael Dahlén har skrivit. De har alla uppmärksammats för såväl själva utförandet som för tankearbetet bakom innehållet. Den sistnämnda boken har blivit en succé bland managementböcker.
Liksom böckerna täcker ett brett fält – allt från kreativitet och ekonomi till science fiction, existentiella frågor och seriemördare (!) – är föreläsningarna Micael Dahlén håller i en härligt (upp)skruvad sammansmältning av filosofi, samhälle, marknaden och att tänka utanför boxen.