Kommunikation, beteende och ledarskap
Sedan början av 90-talet har Örjan arbetat som utbildare och coach inom de två egenägda bolagen Going Places och Highlights. Från starten på 90-talet, då det var mest turism- och resenäringen som sälj- och servicetränades, har allt fler organisationer, företag och branscher adderats till referenslistan.
Örjan Olsson driver både ofta och med framgång uppdrag med sälj-, service-, kommunikations-, beteende- och ledarskapsträning i grupp samt personlig coaching i kundens miljö. Företag som exempelvis BDS, Stöten i Sälen, Stenungsunds Kommun, Göteborg & Co, Länsförsäkringar, Liseberg, Choice Hotels, SCR och ICA är kunder som Örjan samarbetar med.
Han är även involverad inom andra delar av näringslivet via delägarskap i en reklambyrå och två mindre fastighetsutvecklingsbolag. Några av fördelarna med detta är förståelsen för ”verkligheten” och dess problemställningar och utmaningar som hela tiden finns nära.
”Min filosofi handlar helt enkelt om att hjälpa motparten (kunden/medarbetaren/leverantören) att köpa mig som person, samt den vara, tjänst eller idé jag själv står för, genom att försöka agera coachande istället för säljande. Människan har alltid ogillat att bli såld, men vill väldigt ofta köpa. Mitt kall är att hjälpa till med att få var och en att inse möjligheterna med att lyckas med detta”, förklarar Örjan Olsson.