Hållbart engagemang – i livet och på jobbet
Per Grankvist är samtidsanalytiker. Han har särskilt intresserat sig för några av tidens stora frågor: hållbarhet, företagsetik samt hur och varför personligt, politiskt eller professionellt engagemang uppstår.
Per är välkänd som expert på CSR och hur företag ska arbeta med hållbarhetsfrågor men han har även arbetat mycket med vad som driver engagemang och är författare till en kritikerhyllad bok om personligt engagemang. Under sin föreläsning på detta tema ger han dig nycklar till vad som skapar engagemang, hur man hittar det i vardagen och varför arbetsplatser som äter tårta ofta har mer engagerade medarbetare.
Per Grankvist har förmågan att inspirera samtidigt som han delar med sig av sin kunskap och ny forskning om engagemang på ett lika faktaspäckat som roligt sätt, fullt med konkreta exempel. Han har under de senaste åren utvecklats till en av de mest uppskattade talarna i Sverige och får toppbetyg av såväl publik som uppdragsgivare. Per utsågs till en av näringslivets superkommunikatörer 2016 och som föreläsare rör han sig snabbt mellan allvar och humor på ett sätt som både imponerar och gör det lätt att ta till sig det viktiga budskapet.
Går det att tjäna pengar på hållbarhet?
Hållbarhet är en av vår tids stora frågor. Per Grankvist föreläser om de olika delarna inom området, som CSR, miljö och etik, samt hur företag kan arbeta med dessa frågor för att öka sin lönsamhet är. Genom att utgå från konkreta exempel snarare än teoretiska resonemang förklarar Per hur hållbarhetsfrågorna förändrar det sätt företag och organisationer arbetar och samarbetar.
Med hjälp av en lika oväntad som uppskattad utgångspunkt i form av modern konst ger Per publiken en helt ny syn på hållbarhet som något som kopplat till sunt förnuft och eget ansvar snarare än bara policys och lagar. Per förklarar på ett både rappt och roligt sätt hur synen på företagens samhällsansvar förändrats över tiden och varför några av världens mest innovativa företag gjort arbetet med CSR och miljö till en central del i sin strategi.
När man hört Per berätta om hur små och stora företag över hela världen arbetar med hållbarhet för att öka sin lönsamhet går det inte annat än att svara ja på den frågan.
Längs vägen förklarar han varför vi svenskar tror att vi är bäst i världen på mänskliga rättigheter, om varför börsanalytiker inte är har mer rätt än meteorologer, hur det kommer sig att UPS lastbilar på Manhattan aldrig svänger vänster. Dessutom berättar han om varför mångfald inte alls handlar om kön eller etisk bakgrund, men innovation och om att jobba smart, inte dumt.