Framtiden och digitaliseringens möjligheter
Sofia Svanteson är en framgångsrik och inspirerande entreprenör som efter ett besök i Tokyo 1999 kom till insikten att framtiden kommer stavas ”mobile services and content”. När hon kom hem startade hon eget företag och har idag lyckats med det som de flesta knappt vågar drömma om: att få arbeta med interaktiv design världen över.
Sofia Svanteson brinner för att förändra världen till det bättre med hjälp av digitaliseringens möjligheter. Hon lägger stor vikt vid problemdefinition och hjälper organisationer och företag att ta fram nya tjänster, affärer och strategier utifrån insikter om användares och medborgares behov och beteenden. Hon ser nya tekniker och tekniska plattformar som möjligheter och inte som tunga utmaningar. För att skapa förändring måste man våga tänka nytt och annorlunda och utsätta sig för okända situationer och detta är något Sofia själv utsatt sig för ett otaliga gånger sedan hon grundade den strategiska designbyrån Ocean Observations 2001. Hennes första kund var Samsung i Sydkorea, och hon gick från att vara interaktionsdesigner på webbyrån Razorfish till att designa operativsystem för mobiltelefoner och leda samt leverera projekt till ett av världens största elektronikföretag, i en helt främmande kultur på andra sidan jorden.
Sedan dess har hon öppnat kontor i Tokyo och jobbat i stort sett alla världsdelar. Idag designar och utvecklar hon tillsammans med sina kollegor CSR-utbildningssystem för fabriksarbetare i Bangladesh, förändrar hälso- och sjukvården, samt jobbar med integration av utlandsfödda på den svenska arbetsmarknaden, allt med hjälp av digitaliseringens möjligheter.
2014 blev Sofia Svanteson utsedd av dåvarande EU-kommissionären Neelie Kroes som en förebild för unga kvinnor att välja teknisk utbildning. Under 2013-2015 satt hon i Digitaliseringskommissionens expertgrupp. Hon har talat på tidningen Wireds event om framtidens hälso- och sjukvård och hon har arrangerat innovationsträning för företag såsom Amazon och Microsoft i Japan. 2015 tillhör hon den lilla skara som för första gången keynotetalar på Daniel Ek och Ash Pournouris nya konferens Brilliant Minds, vilken handlar om att sätta Sverige på kartan som världens mest kreativa nation.