Innovationen ökar när vi minskar kontrollen
Stefan Wendin har jobbat inom byråvärlden i flera år som kreativt ansvarig och digital strateg i både Sverige, London och New York. Stefan vill utmana företag och organisationer att handla, testa, misslyckas och göra om på nytt.
Idag tvingas ledare och organisationer att göra saker annorlunda för att överleva. Fram till nyligen pressade man en skiva och sålde den färdiga produkten; man gjorde en reklamfilm och publicerade den. Man gjorde helt enkelt en master, och sen var jobbet klart. I en nätverksvärld, där det är omöjligt att veta vad alla vill ha, är allt istället en ständig process. Början och slut är inte längre tydliga eller ens nödvändiga. Allt vi gör blir en levande prototyp, och hur man som individ eller organisation förhåller sig till det är intressant – speciellt när vi som bekant älskar förändring, bara vi inte själva behöver förändra något.
Stefan Wendin menar att digitaliseringen egentligen bör ses som en nätverkande revolution. Den har möjliggjort en sammankoppling av allt och alla, och i det skapat en form av demokrati vi sällan skådat, på gott och ont. Möjligheterna är ju oändliga, vilken drömvärld att få lösa riktiga problem. Fundera på tanken att just idag är den långsammaste dagen i framtidens historia; aldrig någonsin kommer det gå så här sakta. Jag är del av den sista generationen att växa upp utan internet och den första att samtidigt få uppleva en artificiell intelligens smartare än mig själv. Vilken otrolig möjlighet!
En aspekt av dagens samhälle som Stefan gillar är att man alltid kan testa nya idéer utan att på förhand behöva oroa sig för vad rätt svar är. Det bästa med att göra fel är ju att man är på den absolut bästa platsen för att göra rätt, det är ju bara att vända på steken. Stefan Wendin lär sig mycket av att träffa folk som han annars träffar allt för sällan. Att ta del av deras synvinklar och utsätta mig själv för andras situationer. – Jag får argument som jag inte får i min vardag. Att sitta 10 kompisar på en byrå i samma lata Acnebyxor och låtsas som att man har olika åsikter och infallsvinklar är larvigt, för att inte tala om det manliga styrelserummet i enhetliga kostymer, skrattar Stefan.
Stefan Wendin vill lära företag att faktiskt förändra sig, att skapa nya flöden och resultat. Det är idioti att förvänta sig nya resultat om man hela tiden gör samma saker, man måste tänka nytt. I en värld som går snabbare och snabbare räcker det inte att köpa till sig kunskapen, den måste genomsyras i allt man gör.
Eller för att citera den person som lärt Stefan allt han behöver veta om strategi, ”everyone has a plan until they get punched in the face” – Mike Tyson.
Stefan Wendin tror inte på fasta team och roller längre. Allt handlar om nätverk; det handlar om att ha rätt typ av personer på rätt problem. Ju fler infallsvinklar, desto bättre. Vi behöver ju inte bara leta efter fler vita män i kostymer. Varför stanna här hemma? Vi behöver inte låtsas att vi vet vad folk på andra sidan jorden tänker längre, utan vi kan fråga dem, vi kan jobba tillsammans i realtid, dela kunskaper och lära oss av varandra om det sedan är ett 24 timmars globalt hackathon eller något annat det upptäcker vi tillsammans, menar Stefan. Hur man får saker att hända? Enkelt man gör bara som Jim Carrey i Yes Man, det handlar bara om att säga ja och att göra. Alla kan snacka, men det är först när man gör saker som det verkligen händer något, och det enklaste sättet att lära sig på är ju trots allt att göra fel.