Futurist & Innovatör
Jens Lanvin visar vart världen är på väg och vad det betyder för människor och organisationer. Han ser samband, möjligheter och utmaningar tvärs över traditionella kunskapssilos. I den värld Jens beskriver är verkligheten både svart och vit, både svår och lätt – och full av möjligheter för dom som vill, vågar och förmår att möta komplexitet och osäkerhet. Med berättelser och exempel ger Jens spännande och utmanande bilder av framtiden, och hur den bäst kan bemötas.
”Jag gör inga eller få prediktioner om framtiden. Mitt tillvägagångsätt är observationer som kan ge kunskap till att fundera på vilka utmaningar/ frågor/ möjligheter som kan finnas i framtiden. Jag har alltid varit mer intresserad av frågorna än svaren.”
Jens Lanvin är framtids- och omvärldsanalytikern som också lyckats som innovatör. Han har haft roller som varumärkeschef, affärsutvecklare, uppfinnare, strateg. Han har varit med och startat små företag och förändrat stora företag och varit en del av och ansvarat för att ta fram innovationer, små och stora.
Jens praktiska erfarenhet skiljer honom från de flesta andra som föreläser eller rådger om framtiden. I en samtid som präglas av överförenklingar och överdrivet detaljfokus hjälper Jens till att se fakta, trender och kontext så att klokare beslut om framtiden blir möjliga. Hans pragmatiska förhållningssätt och kunskap om människors och organisationers beteendemönster gör Jens presentationer relevanta för såväl ledningar som medarbetare.
”Att observera, reflektera, analysera och sätta ihop någon form av syntes av detta är vad jag har gjort och vad jag anser man alla behöver göra till någon nivå. Att inte alla kan göra det på heltid förstår jag, man har vanligtvis ett jobb och ett liva att sköta, men att lägga en viss tid av sitt liv på att observera sin samtid och omvärld tycker jag är viktigt.”
En oerhört uppskattad sak som Jens Lanvin alltid gör är att ta fram en unik konsekvensanalys med rekommendationer till varje föreläsning, baserat på uppdragets syfte. Erfarenheten från att ta det teoretiska till det praktiska i stora och små företag är ovärderliga för att kunna leverera intressanta konsekvenser.
En fascination för att kunna förenkla komplexa utmaningar och fenomen i vår värld kännetecknar Jens föredrag. I samarbete med andra experter så har Jens Lanvin tagit fram modeller och verktyg som gör det möjligt att på ett enkelt och effektivt sätt reflektera kring vår tid.
Exempel på teman till föredrag som alltid har med en konsekvensanalys för dig som kund:
- Kaos & Tid– Vad är kaos och är det egentligen något obra. Och hur förhåller sig tid till kaos, går det fortare? Läker tid alla sår, eller kaos? Tidsanalys är en av de mest intressanta saker man kan göra. Det ger en grupp en samlad bild av sin samtid och framtid och ett rep att hålla sig när det skall tas beslut. Det gäller bara att bestämma sig för hur man benämner och förhåller sig till tid och vilka konsekvenser det kan få.
- ”The crash course in omvärldsanalys”– Konkreta modeller och tips på varför, vad och hur man skall bevaka och reflektera om vår värld. Ett oerhört uppskattat föredrag om hur man praktiskt skall jobba med omvärldsbevakning och analys. Här använder Jens mycket av de modeller och verktyg som har tagits fram genom åren och anpassar det till kundens syfte och vad som passar i vår samtid. T.ex. hur ser omvärldsanalysen ut i en tid med AI, Big Data etc..
- Tre & fem– Tre globala trender och fem lokala som kommer att påverka oss och er på kort och lång sikt. Rakt på sak. Från det rika bibliotek som finns i vår värld av trender och andra förändringar tar Jens fram de som är viktigast just nu.
- Innovationens ångest– Innovation, ordet som är det lättaste att prata om, och bland det svåraste att genomföra. Exempel och erfarenheter blandas med konkreta rekommendationer från ett liv som till stora delar har baserats på att jobba med innovationer in någon form. Jens Lanvin tar upp skillnader på innovation och invention, att förändra det man gör varje dag eller att göra helt nytt etc.
- ”Jag gillar inte människor, jag är bara intresserad av dem”– En berättelse hur en introvert person, lever ett liv och alltid fundera på hur vi beter oss. Hur tar man till sig det man ser i sin värld och blandar med data för att komma framåt med utveckling? Är det bra att vara lite utanför ett system för att se mönster, eller skall man in i detaljera och grotta.
- ”Holy Grail of design”– Vad är det som gör design tidlös, eller för alltid? Tillsammans med Mattias Svensson så utforskas området design, ikoner och tid. Hur tänkte man när man designade de stora varumärkena? Finns det en teknkik eller metod för hur man skall/kan göra? Och vad är det som gör något ikoniskt? Dessa och flera frågor reflektera och diskuteras det omkring. Ett föredrag som är fyllt med tips och underlag till diskussion.
Låt er inspireras och engageras av Jens Lanvin och hans kraft för att bättre förstår hur man kan tänka om sin omvärld och framtid och vad den innebär för er!