Hem / Föreläsare / Elizabeth
Elizabeth - föreläsare - Speakers&friends

Elizabeth

Ledarskap och grupputveckling

Elizabeth är ledarskapscoach, terapeut, medlare, krishanterare och handledare i nationella och internationella ledarskapsutbildningar.

 

Tillsammans!

I den här föreläsningen är fokus bland annat på:

  • fräscha upp era spelregler
  • bygga upp den kultur ni vill ha
  • leverera modernt ledarskap

Ingen kan göra allt eller dra hela lasset, men alla kan bidra med nånting för att få till en framgångsrik arbetsmiljö där vi alla utvecklas och verksamheten når bästa resultat!

 

Bygg bästa kulturen

Ni kan nå era siffermål utan en sund kultur, men troligen är det bara en tidsfråga innan den största tillgången – personalen – ger sej av. En sund kultur kan aldrig ersättas av siffror och ekonomiska framgångar, och som vi vet – kultur äter upp struktur till frukost… Men hur gör man då? Och varför är det så viktigt?

Elizabeth arbetar med att handleda chefer inom olika verksamheter för att bygga den bästa kulturen just för deras uppdrag. Här delar hon med sej av sina erfarenheter, tankar, idéer och åtråvärda verktyg för att ni ska kunna gå tillbaka till er organisation och göra detsamma.

Ur innehållet:

  • Vad utmärker en sund kultur?
  • Varför är kultur så viktigt? Vilka vinster och vilken nytta?
  • Olika verksamheter – olika slags kultur
  • Fyra frågor att använda för att bli medveten om hur det är i just er organisation
  • Verktygslåda för kulturbygge

 

Världens bästa feedback

Ända sedan människans begynnelse när vi endast överlevde om vi tillhörde flocken har vi haft ett livsviktigt behov av bekräftelse, tillhörighet och att bli sedda. Det är behov som följer oss genom hela livet, som barn ganska påtagligt och sedan i vuxen ålder försöker vi hantera törsten efter återkoppling, kvitto på att vi betyder någonting, att vi finns. Om vi visste hur mycket feedback betyder för motivationen och i nästa steg prestationen, skulle det stå längre upp på dagordningen. I Sverige är vi ofta rädda för att ge feedback i vår strävan att inte göra våra medmänniskor upprörda eller ledsna, orsaka dålig stämning eller konflikter. I själva verket är all feedback en önskan att fortsätta relationen och samarbetet, men göra några förbättringar eller förändringar för framtiden. Hur kan det vara dåligt?

Människor växer av feedback, ändå råder brist i kunskap hur man ger feedback, och hur man tar emot. Företag växer av att medarbetarna får feedback: de mest lönsamma företagen ger 20 % mer feedback än de minst lönsamma. Så vad väntar vi på?

Människor växer av feedback!

Med humor och inspiration presenteras grunderna i feedback, fallgropar och vanliga misstag, liksom lyckoträffar och smarta tips som kan få oss att utvecklas långt över det förväntade.

 

Världens bästa team

Vad är det som gör att vissa grupper arbetar fokuserat på uppgiften, använder gruppens resurser som allra bäst, jobbar effektivt mot sitt mål och också når dit, medan andra inte kommer längre än till småtjafs, interna missförstånd, brist på struktur och fokus, och är mer inriktat på personerna i gruppen än vilket jobb som faktiskt ska utföras?

Det handlar om gruppens utveckling och hur en arbetsgrupp kan gå från en samling individer som träffas för första gången till ett högpresterande team. Det gäller inte att teambuilda genom att klättra i berg eller dela in sig i färgsnurror. Det handlar om vad som sker i relationerna på kontoret, på bygget, på vårdavdelningen eller i lärarrummet en helt vanlig tisdag. Och i princip allt medarbetarskap går ut på riktigt många fantastiska vassa TEAM!

Många års forskning visar att den mellanmänskliga kommunikationen är enda vägen till grupputveckling. Att bli tydlig, ge varandra feedback, ha högt i tak och öppen dialog är några steg, liksom att känna till hur grupprocessen går till, för att förstå sin egen del i en grupp och hur våra beteenden påverkar processen.

Elizabeth delar med sig av sina kunskaper, som passar på alla arbetsplatser, oavsett bransch, antal anställda eller nivå på företaget. Föreläsningen väcker tankar och kunskap, och öppnar upp för gruppen att ta vidare kliv i sin utveckling.

 

Världens bästa ledarskap

Till chef blir du utnämnd, men ledare blir du när du får dina medarbetare med dig, vilket är något helt annat än chefskap. Oavsett vad det kallas så finns olika ledarskapsstilar som passar i olika sammanhang och situationer. Och den som kan växla mellan de olika och vinna personalens förtroende, få medarbetarna att växa och verksamheten att blomstra – den ledaren har allt att vinna!

Under de år som Elizabeth arbetat med individuell ledarskapscoaching och chefsutbildningar har hon samlat på sig en rad handfasta lärdomar som hon delar med sig av, under en föreläsning full av reflektion, utveckling och utmaningar. Hon föreläser om ledarskap i stora delar av världen, senast bland annat i Kina, Kanada och framför allt i USA.

 

Världens bästa kommunikation

God kommunikation är egentligen den främsta förutsättningen för att få människor att fungera tillsammans, oavsett område i livet. Ändå ägnar vi förvånansvärt lite tid åt att lära oss uttrycka oss tydligt, bli bra på att lyssna eller prata oss till bättre relationer. Och därmed bättre resultat!

Framgångsrik kommunikation ger ett framgångsrikt sammanhang. Så tänk att det ska vara så svårt att få folk att förstå vad man menar? Trots att vi idag har så många kommunikationskanaler uppstår lika många konflikter och missförstånd. Och den tid som vi lägger ner på att kommunicera kring en enkel fråga är förlorad tid i pengar. Kommunikation på arbetsplatsen kan bygga goda relationer mellan kollegor med små steg och enkla metoder. Detta i sin tur betyder smidigare samarbete, högre effektivitet och bättre resultat.

Hur gör man för att få folk att lyssna eller för att själv bli en god lyssnare? På vilket sätt kan vi uttrycka olika åsikter utan att behöva konflikthantering? Hur kan vi våga säga det vi egentligen menar?

Allt det och lite till ger Elizabeth svar på i den här föreläsningen!

 

Mer om Elizabeth

Elizabeth Kuylenstierna - föreläsare - Speakers&friendsElizabeth är även medlare inom konflikthantering, processledare, terapeut och författare, UGL-handledare samt verksam inom krishantering. Hennes breda kompetens gör att hon med lätthet möter vilken grupp av människor som helst, högst eller lägst i organisationen, olika branscher, näringsliv eller offentlig sektor. Elizabeth föreläser lika ofta och bra på engelska som på svenska. Hon har många internationella uppdrag som handledare och utbildare inom ledarskap, främst i USA.

Allt Elizabeth gör skräddarsyr hon för kundens behov och önskemål, och föreläsningarna är direkta, inspirerande och fartfyllda. Hon är påläst och har en gedigen erfarenhet av de många uppdragen.

 

Pressbild – Elizabeth

 

Har fått utmärkelsen Utmärkt föreläsare av vår samarbetspartner Di Close – Sveriges största chefsnätverk.

Close - utmärkt föreläsare - guld

Så bokar du Elizabeth

1

Undersök i korthet vad ni är ute efter.

Prata först ihop dig med dina kollegor och gör lite research. Vilken inriktning vill du att evenemanget ska ha och vad får det kosta? Är datumet fast eller flexibelt?
2

Kontakta oss och berätta mer

När du har klart för dig vad du är ute efter och inom vilka ramar, är du varmt välkommen att kontakta oss för att berätta mer och få rådgivning gällande evenemanget du ska hålla. Lättast är om du ringer till oss.
3

Vi återkopplar med ett förslag

Efter vårt samtal, kommer vi ge dig ett antal förslag på föreläsare som stämmer in på dina önskemål och behov.
4

Bokning och kontakt med föreläsaren

När vi har hittat rätt föreläsare till dig och du väljer att boka genom oss på Speakers&friends, får du snabbt ett bekräftande avtal från oss. Därefter får du också direktkontakt med föreläsaren du valt för att tillsammans stämma av evenemangets innehåll och upplägg, samt andra praktiska detaljer.

Relaterade föreläsare

Ann Linde

Per Naroskin

Anna Bellman

Vill du boka Elizabethsom föreläsare?

Hör gärna av dig till oss på Speakers&friends för vidare diskussion och för att boka Elizabeth som föreläsare!