Tänk igenom era mål och behov. Vad är syftet med att boka en föreläsare? Vilka kommer sitta i publiken och hur många är de?
Egentligen räcker denna information för att vi ska kunna påbörja diskussion och sökning efter föreläsare, övriga detaljer som tid, plats, budget, språk mm löser sig längs vägen.
Börja med att planera innehållet. I många fall börjar planerigen med plats, lokal, fika och mat. Det är såklart inte oviktigt men det är konferensens innehåll som är viktigast och kommer göra skillnad framöver.
Många planerar allt i övrigt och kommer när allt är klart på att de ska behöver en moderator eller en föreläsare. Låt istället planeringen av innehållet vara startpunkten och utgångspunkten för konferensen.
Fundera på en budget, eftersom priserna på olika föreläsare kan variera mycket får ni bättre förslag om vi vet er ungefärliga budget.
För att ge en fingervisning om kostnad finns merparten av professionella föreläsare inom spannet 25 000-50 000kr, är du på jakt efter kändis eller dragplåster får du räkna med att det kostar mer än så.
Få perspektiv på den föreläsare du är intresserad av. I en dialog med oss får du information som inte kommer fram exempelvis på sociala medier.
Hur är föreläsaren att samarbeta med? Passar föreläsaren för just vår bransch eller specifika målgrupp? Kan föreläsaren i fråga anpassa sin föreläsning eller är det samma föreläsning som upprepas?
Tänk igenom var i programmet föreläsaren ska ligga, vanligtvis väljer man att avsluta konferensen med en föreläsare men det kan även vara en bra inledning på en konferens.
Då får deltagarna möjlighet att diskutera innehållet gemensamt under dagen vilket kan vara värdefullt.